@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00036804, author = {飯田, 雅宣 and 吉田, 康夫 and 前田, 達夫 and 和田, 安弘 and 小川, 哲 and Iida, Masanobu and Yoshida, Yasuo and Maeda, Tatsuo and Wada, Yasuhiro and Ogawa, Satoru}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Jan}, note = {航空宇宙技術研究所 7-9 Jun. 1995 東京 日本, National Aerospace Laboratory 7-9 Jun. 1995 Tokyo Japan, 列車がトンネルを走行するとトンネル内に圧力波が発生し両坑口間を反射往復する。列車はトンネル内で繰り返しこの圧力波に遭遇し、列車周りの圧力場は時間の経過と共に複雑に変化する。ここでは、圧力波による圧力変動について、圧力波を通常の平面波と考えて、1次元流の数値シミュレーションを行った。また、列車頭部のトンネル内における流れ場について、3次元流れシミュレーションを行った。, Pressure waves which are generated by a train entering or exiting a tunnel travel through the tunnel and reflect at the tunnel portals. Since the train in the tunnel meets the pressure waves repeatedly, the pressure field around it changes with time in a quite complicated manner. In this paper, one-dimensional flow simulation is performed to predict the pressure changes caused by the pressure waves which are usually considered to be plane waves. And three-dimensional flow simulation is also done to investigate the flow field around the head of the train in the tunnel., 資料番号: AA0000294036, レポート番号: NAL SP-30}, pages = {205--210}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {高速鉄道に係わる空力問題の数値シミュレーション その3}, volume = {30}, year = {1996} }