@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00036851, author = {渡辺, 重哉 and 石本, 真二 and Watanabe, Shigeya and Ishimoto, Shinji}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Sep}, note = {24-25 Jul. 1996, 24-25 Jul. 1996, HYFLEX(極超音速飛行実験)機の飛行実験において取得された空力特性データと風洞試験およびCFD(数値流体力学)に基づく予測値を比較することにより、HYFLEXにおいて使用した空力特性予測手法の妥当性を評価する。本稿が対象とするのは、空力係数、縦トリム特性、エレボン・ヒンジモーメントと機体表面圧力分布である。飛行試験と予測値の比較の結果、HYFLEXの空力設計において適用した空力特性予測手法は、全般的に妥当なものであることが検証された。しかし、軸力係数、トリム舵角などについては、予測値と飛行結果の間に設計で考慮したUncertainty以上の差異が見られたため、その原因について考察した。, HYFLEX (Hypersonic Flight Experiment) which was planned for the development of the Japanese unmanned orbiting plane, HOPE (H-2 Orbiting Plane), was successfully conducted on Feb. 12, 1996. In this paper, the following flight data in respect to aerodynamic characteristics are presented: aerodynamic force coefficients, longitudinal trim characteristics, elevon hinge moment, and surface pressure distribution. The data are compared with the preflight predictions based on wind tunnel test results and CFD (Computational Fluid Dynamics) calculations in order to investigate validity of the prediction methods. Through the comparisons, the prediction methods used in the HYFLEX vehicle design are proved to be generally valid while some discrepancies are found in axial force and elevon trim angle., 資料番号: AA0000584013, レポート番号: NAL SP-32}, pages = {111--117}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {Evaluation of HYFLEX aerodynamic characteristics}, volume = {32}, year = {1996} }