@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00036868, author = {渡辺, 重哉 and 白水, 正男 and 山本, 昌孝 and Watanabe, Shigeya and Shirouzu, Masao and Yamamoto, Masataka}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Jan}, note = {航空宇宙技術研究所 6-7 JUN. 1996 東京 日本, National Aerospace Laboratory 6-7 JUN. 1996 Tokyo Japan, 日本のHOPE(H-2ロケット打上げ型有翼回収機)の開発のために計画した、HYFLEX(極超音速飛行実験)を1996年2月12日に成功裏に実施した。実験に使用した飛行体は全長4.4mの細長いボディ形状をしており、全備重量は1,073kgである。飛行実験を通して空気力学、熱防護システム、誘導・制御に関する種々の極超音速揚力飛行データを取得した。極超音速航空力学に関連する以下の飛行データ、すなわち空力特性、空力加熱、ADS(大気データセンサ)とRCS(ガスジェット姿勢制御システム)ガスジェット相互作用実験のための圧力測定、および機体周りの電子密度などを簡単に概観した。予測法の有効性を検討するため、飛行データを風洞試験結果およびCFD(数値流体力学)計算に基づく飛行前予測データと比較した。, HYFLEX (Hypersonic Flight Experiment) which was planned for the development of the Japanese unmanned orbiting plane, HOPE (H-2 Orbiting Plane), was successfully conducted on Feb. 12, 1996. The vehicle used in the experiment has a 4.4 m-long slender body configuration whose gross weight is 1,073 kg. Various hypersonic lifting flight data on aerodynamics, thermal protection system, and guidance & control were acquired during the flight. In this paper, the following flight data in respect to hypersonic aerodynamics are briefly reviewed: aerodynamic characteristics, aerodynamic heating, pressure measurements for ADS (Air Data Sensor) and RCS (Reaction Control Subsystem) gas-jet interaction experiment, and electron density around the vehicle. The data are compared with the preflight predictions based on wind tunnel test results and CFD (Computational Fluid Dynamics) calculations in order to investigate validity of the prediction methods., 資料番号: AA0000685009, レポート番号: NAL SP-34}, pages = {43--48}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {極超音速飛行実験(HYFLEX)の飛行データについて}, volume = {34}, year = {1997} }