@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00036890, author = {平井, 健二 and 児玉, 秀和 and 田村, 敦宏 and 菊地, 一雄 and 野崎, 理 and Hirai, Kenji and Kodama, Hidekazu and Tamura, Atsuhiro and Kikuchi, Kazuo and Nozaki, Osamu}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Jan}, note = {航空宇宙技術研究所 6-7 JUN. 1996 東京 日本, National Aerospace Laboratory 6-7 JUN. 1996 Tokyo Japan, ターボラムジェットエンジン用のダクト内の混合流を解析するための軸対称ナビエ・ストークスコードを開発した。解を定常状態へ至らせるために3段階Runge-Kuttaスキームを用いた。混合現象に及ぼす乱流効果のシミュレーションにはLam-Bremhorst低レイノルズ数k-εモデルを用いた。数値コードを確認するために縮尺ダクトモデルを利用した実験を行った。混合、流量、非定常圧力振動の予測値はダクト設計の鍵となるので主として実験データと比較した。実験データとの比較の結果、定常状態については数値計算の結果が混合流現象の重要な特徴を捕らえることに成功したことが分かった。, An axisymmetric Navier-Stokes code was developed to analyze mixing flow in a duct for a turbo-ramjet engine. The three-step Runge-Kutta scheme is used to drive the solution toward a steady state. The Lam-Bremhorst low-Reynolds number k-epsilon model was used to simulate the effect of turbulence on mixing phenomenon. An experiment using a scaled model duct was conducted to validate the numerical code. The predictions of mixing, mass flow and unsteady pressure fluctuation are mainly compared with the experimental data because they are key issues for the design of the duct. Comparison with experimental data indicated that computed results successfully captured important features of mixing flow phenomenon for steady state., 資料番号: AA0000685031, レポート番号: NAL SP-34}, pages = {171--176}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {HYPRフロントミキシングダクト内混合流の数値解析}, volume = {34}, year = {1997} }