@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00036891, author = {清水, 邦弘 and 中西, 英全 and 三宅, 慶明 and 東森, 弘高 and 野崎, 理 and 菊地, 一雄 and 田村, 敦宏 and Shimizu, Kunihiro and Nakanishi, Hidemasa and Miyake, Yoshiaki and Higashimori, Hirotaka and Nozaki, Osamu and Kikuchi, Kazuo and Tamura, Atsuhiro}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Jan}, note = {航空宇宙技術研究所 6-7 JUN. 1996 東京 日本, National Aerospace Laboratory 6-7 JUN. 1996 Tokyo Japan, 離着陸時の騒音を低減し、超音速飛行中の高比推力を得るエンジン形態として可変バイパスファンエンジンを提案した。流路切替え機構はバイパス比を変える一方法である。流路切替え機構の空力特性を把握するために、試験結果と比較しながら3次元粘性解析を行った。この解析は流路切替え機構の出口側における全圧損失を定性的に予測し、改良のための設計にかなり有効であることが分かった。, The variable bypass fan engine is proposed as an engine configuration to reduce noise at take-off & landing and to obtain high specific thrust during supersonic flight. The flow switch device is one of the methods to change bypass ratio. 3D viscous analysis was conducted to grasp the aerodynamic characteristics of the flow switch device, comparing with test results. The analysis qualitatively predicted the total pressure loss at the exit side of the flow switch device, and was proved to be quite useful for design improvement., 資料番号: AA0000685032, レポート番号: NAL SP-34}, pages = {177--182}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {流路切り換え機構の空力解析}, volume = {34}, year = {1997} }