@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00036906, author = {牧野, 好和 and 杉浦, 貴明 and 綿貫, 忠晴 and 久保田, 弘敏 and 青山, 剛史 and Makino, Yoshikazu and Sugiura, Takaaki and Watanuki, Tadaharu and Kubota, Hirotoshi and Aoyama, Takashi}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Jan}, note = {航空宇宙技術研究所 6-7 JUN. 1996 東京 日本, National Aerospace Laboratory 6-7 JUN. 1996 Tokyo Japan, 低ブームに設計された航空機から発生するソニックブーム強度を数値的に評価した。地上で台形型圧力波形を発生させるために、Dardenの低ブーム設計法を用いて航空機を設計した。航空機の近傍場圧力波形は3次元オイラー方程式を使って計算した。近傍場における衝撃波を捕えるのに十分な数の格子点をチェックした。次いで、計算した近傍場圧力波形を波形パラメータ法により地上まで外挿した。計算の結果、航空機は台形型圧力波形を発生し、そのソニックブーム強度は地上で1psf以下であることが分かった。, The sonic boom intensity generated by the low-boom designed airplane is estimated numerically. The airplane is designed by using Darden's low-boom design method in order to generate a flat-top type pressure signature on the ground. The near-field pressure signatures of the airplane are calculated by using three-dimensional Euler equations. The sufficient number of grid points to capture the shock waves in the near-field is checked. Then these calculated near-field pressure signatures are extrapolated to the ground by waveform parameter method. As a result of the calculation, it is shown that the airplane generates a flap-top type pressure signature and its sonic-boom intensity is under 1 psf on the ground., 資料番号: AA0000685047, レポート番号: NAL SP-34}, pages = {263--268}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {近傍場におけるソニックブームの数値推算}, volume = {34}, year = {1997} }