@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037115, author = {佐久間, 豊 and 鈴木, 昌弘 and 前田, 達夫 and Sakuma, Yutaka and Suzuki, Masahiro and Maeda, Tatsuo}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Dec}, note = {航空宇宙技術研究所 26-28 Mar. 1997 東京 日本, National Aerospace Laboratory 26-28 Mar. 1997 Tokyo Japan, 高速列車の流れ誘導動揺は近年の課題のひとつである。トンネル区間(断面積63.4平方メートル)での車両の片揺れ動揺の方が明かり区間での動揺よりも顕著であることに注目した。高速列車の側面の圧力変動が乗心地を損なう片揺れ動揺の原因のひとつであると考えている。しかし、これまで実験研究はほとんど行われず、知見はほとんどない。本研究では、高速列車(16輌、長さ400m、断面積10.2平方メートル)の側面の非定常圧および速度を測定し流れの構造を検討した。測定結果は列車側面とトンネル壁面間の空間に渦などの大規模な流れの構造が存在することを指摘した。, Flow-induced vibration of high-speed trains becomes one of issues in recent years. It was noticed that the yawing vibration of the car in a tunnel section (cross section 63.4 sq m) was more noticeable than that in a open section. The pressure fluctuation on the sides of the high-speed train has been considered one of the causes of yawing vibrations, which may spoil riding comfort. Few experimental studies, however, have been conducted and little knowledge has been obtained. In this study, unsteady pressure and velocity on the sides of the high-speed train (16 cars, length 400 m, cross section 10.2 sq m) have been measured to investigate the flow structure. The results indicate the existence of the large-scale structures such as vortices in the space between the train side and the tunnel wall., 資料番号: AA0001320025, レポート番号: NAL SP-36}, pages = {101--104}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {高速車両中間車側面の圧力・流速測定}, volume = {36}, year = {1997} }