@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037141, author = {牧野, 好和 and 綿貫, 忠晴 and 久保田, 弘敏 and 青山, 剛史 and 高木, 亮治 and 岩宮, 敏幸 and Makino, Yoshikazu and Watanuki, Tadaharu and Kubota, Hirotoshi and Aoyama, Takashi and Takaki, Ryoji and Iwamiya, Toshiyuki}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Feb}, note = {航空宇宙技術研究所 12-13 Jun. 1997 東京 日本, National Aerospace Laboratory 12-13 Jun. 1997 Tokyo Japan, 数値最適化法により、ソニックブーム減少に関する空力設計を研究した。本設計法は3次元オイラーCFD(数値流体力学)コードに最小2乗最適化法を組合わせた。目標とする低ブーム圧力波形と計算した近傍場圧力波形との圧力の不一致を最小にするため、本手法により航空機の胴体形状を修正した。研究の結果、本手法により設計した航空機形状は低ブーム圧力波形を生成し得ることを示した。, A study of the aerodynamic design for the reduction of sonic-boom is conducted by a numerical optimization method. The design method combines a three-dimensional Euler CFD (Computational Fluid Dynamics) code with a least-square optimization technique. The fuselage geometry of an aircraft is modified by the method in order to minimize the pressure discrepancy between a target low-boom pressure signature and a calculated near-field pressure signature. The results of the study indicate that the aircraft configuration designed by the method can generate the low-boom pressure signature., 資料番号: AA0001433015, レポート番号: NAL SP-37}, pages = {93--98}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {低ブーム圧力波形の実現に関する数値解析}, volume = {37}, year = {1998} }