@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037144, author = {山本, 行光 and Yamamoto, Yukimitsu}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Feb}, note = {航空宇宙技術研究所 12-13 Jun. 1997 東京 日本, National Aerospace Laboratory 12-13 Jun. 1997 Tokyo Japan, 1996年2月12日、HYFLEX(極超音速飛行実験)を首尾よく実施した。空気動力学、熱防護システムなどに関する種々の極超音速打上飛行データを、飛行中に取得した。本報告は、HYFLEX再突入飛行での熱空力環境をより完全にシミュレートするために、ナビエ・ストークスCFD(数値流体力学)コードとFEM(有限要素法)熱応答解析とを組み合わせた。数値計算を飛行軌道に沿って行った。この数値シミュレーション結果を表面圧力および温度測定の飛行データと比較した。この組み合わせシミュレーション法により、空力特性と空力加熱の飛行データが良くシミュレートされることを立証した。, HYFLEX (Hypersonic Flight Experiment) was successfully conducted on Feb. 12, 1996. Various hypersonic lifting flight data on aerodynamics, thermal protection system etc., were acquired during the flight. In this paper, Navier-Stokes CFD (Computational Fluid Dynamics) code and FEM (Finite Element Method) thermal response analysis are coupled in order to simulate more completely the aerothermal environments of HYFLEX re-entry flight. Numerical computations are made along the flight trajectory. The results of the present numerical simulation are compared with the flight data of surface pressure and temperature measurements. It is demonstrated that the flight data of aerodynamic characteristics and aerothermodynamic heating can be well simulated by the present coupling simulation technique., 資料番号: AA0001433018, レポート番号: NAL SP-37}, pages = {115--120}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {CFDによるHYFLEX飛行実験評価解析}, volume = {37}, year = {1998} }