@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037202, author = {神田, 淳 and 上田, 哲彦 and Kanda, Atsushi and Ueda, Tetsuhiko}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Jan}, note = {22-23 May 1997 (58th). 27-28 Nov. 1997 (59th), 22-23 May 1997 (58th). 27-28 Nov. 1997 (59th), 有翼往還機HOPE(H-2ロケット打上げ型有翼回収機)のプロジェクトが現在進められている。ブースタロケットの先端に搭載される有翼機の打上げ形態にいて、弾性ピッチングモードはその動的特性に影響を与える。打上げフェイズにおいてフラッタは危険になりうるので、この種のモードはフラッタ解析の中で考慮に入れなければならない。ピッチング剛性を制御できるスティング支持装置を開発し、遷音速風洞で試験した。その結果、ピッチングモードフラッタが発生した。さらにピッチングモードフラッタが生ずるよりも低い動圧の特定領域で他の別の反対称モードフラッタが発生した。, A project of winged space-reentry vehicle 'HOPE (H-2 Orbital Plane)' is now proceeding. Elastic pitching modes may be involved in the dynamic characteristics in case of the launching configuration for this vehicle, which will be mounted atop to the booster rocket. This kind of modes should be taken into consideration in the flutter analysis since the flutter can be critical at the launching phase. A sting-support-system with controllable pitching rigidity was innovated and tested in a transonic wind tunnel. As the results, a pitching mode flutter occurred. Further, the other type of flutter was observed in anti-symmetric mode occurred in a certain range of dynamic pressure which was lower than that for the pitching mode flutter., 資料番号: AA0001434020, レポート番号: NAL SP-38}, pages = {229--232}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {有翼往還機打上げ形態におけるピッチングモードフラッタ}, volume = {38}, year = {1998} }