@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037213, author = {村上, 義隆 and 柳原, 正明 and 稲葉, 基之 and Murakami, Yoshitaka and Yanagihara, Masaaki and Inaba, Motoyuki}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Aug}, note = {航空宇宙技術研究所 宇宙開発事業団 28 Feb. 1997 Sydney, National Aerospace Laboratory. National Space Development Agency of Japan 28 Feb. 1997 Sydney Australia, ALFLEX(小型自動着陸飛行実験)機の飛行試験は南オーストラリアのウーメラ飛行場において1996年8月15日に成功裡に完了した。飛行試験の期間は冬期であり、18番滑走路に接近するALFLEX機は、主として横風および追い風を受けるような、特に悪い気象条件であったので、風の計測は非常に重要であった。この報文では、ALFLEX試験における風の制約条件に基づいて行った飛行可否判断手法について述べた。地上風表示システム(WDS)のデータと上空風観測装置(オメガゾンデとGPSゾンデ)の解析データを用い、さらに、これらの風計測結果とALFLEXノーズブーム端に設置したADS(エアデータセンサ)から計算したデータとを比較して決定を行った。, The flight trials of ALFLEX (Automatic Landing Flight Experiment) vehicle were brought to successful conclusion on August 15th, 1996, at Woomera Airfield in South Australia. The period of flight trials was in winter season which was especially bad weather conditions such as mostly cross winds and tail winds for ALFLEX vehicle approaching runway 18. Therefore, wind measurement was extremely important. This paper describes the method of flight GO-NOGO decision which was specified by wind restrictions for ALFLEX trials that was given by both the data of surface Wind Display System (WDS) and the analysis data of upper surface wind observation equipment (Omega sonde and GPS sonde), and the comparison of these wind measurement results with the wind data calculated from ADS (Air Data Sensor) which is installed on the ALFLEX nose boom end., 資料番号: AA0001565010, レポート番号: NAL SP-39T}, pages = {101--112}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {Wind measurement results for ALFLEX flight trials}, volume = {39T}, year = {1998} }