@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037219, author = {柳原, 正明 and 重見, 仁 and 中安, 英彦 and Yanagihara, Masaaki and Shigemi, Masashi and Nakayasu, Hidehiko}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Aug}, note = {航空宇宙技術研究所 宇宙開発事業団 28 Feb. 1997 Sydney, National Aerospace Laboratory. National Space Development Agency of Japan 28 Feb. 1997 Sydney Australia, ALFLEX(小型自動着陸飛行実験)の目的の1つは、先端に垂直安定板を設けたデルタ翼を有する飛翔体の空力特性を推定することである。このために、懸吊飛行と小型自動着陸飛行の過程で、α/β掃引試験と操縦舵面励振試験を行った。オーストラリアのウーメラ試験場で得られた飛行試験データを解析し、ALFLEX飛翔体の空力特性を推定した。この結果を風洞試験から予測された特性と比較した。飛行試験から推定した特性は、幾つかの点を除いて、風洞試験から予測した特性に近いものであった。懸吊飛行から得られた結果は、アンビリカルケーブルに起因する測定誤差のため分散していたが、内部電池を用いるなどの方法でこの問題が解決されれば、この空力特性推定方法は有用なものとなるであろう。, One of the purposes of the Automatic Landing Flight Experiment (ALFLEX) was to estimate aerodynamic characteristics of a vehicle with a delta wing and tip fins. The tests for this purpose, such as alpha/beta sweep tests and control surface excitation tests were conducted during the hanging flights and automatic landing flights. By analyzing the flight test data obtained at Woomera test area in Australia, the aerodynamic characteristics of the ALFLEX vehicle are estimated and the results are compared with those predicted from the wing tunnel tests. As a result, the estimated characteristics are similar to the predicted ones except for a few characteristics. Although the results extracted from the hanging flights were scattered due to the measurement errors caused by the effects of an umbilical cable, the method will be useful if the problem is solved by a means such as using an inner battery., 資料番号: AA0001565016, レポート番号: NAL SP-39T}, pages = {153--164}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {Estimating aerodynamic characteristics of the ALFLEX vehicle using flight test data}, volume = {39T}, year = {1998} }