@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037320, author = {Kheirandish, Hamid Reza and 中道, 二郎 and Kheirandish, Hamid Reza and Nakamichi, Jiro}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Feb}, note = {航空宇宙技術研究所 24-26 Jun. 1998 東京 日本, National Aerospace Laboratory 24-26 Jun. 1998 Tokyo Japan, SST(超音速輸送機)型矢状翼のフラップの強制振動に対する空力弾性応答の数値シミュレーションを行った。薄層ナビエ・ストークス方程式に基づく数値計算コードを開発した。本コードはHartenのTVD(全変動減少)型スキームのADI(Alternating Direction Implicit)形式を支配方程式の積分に用いた。フラップの振動数と全圧力15Hz、30Hzおよび80kPa、120kPaにおける翼の応答を求め測定データと比較した。NALの2×2m遷音速風洞を用いて固定および振動フラップの定常、非定状態について実験的なテストを行った。, The numerical simulation of aeroelastic response of a SST (Supersonic Transport) type arrow wing flutter model to the forced oscillation of flap is presented. A numerical code based on the thin layer Navier-Stokes equations has been developed. The code uses ADI (Alternating Direction Implicit) form of Harten's TVD (Total Variation Diminishing) type scheme to integrate the governing equations. The wing responses to flap oscillation frequencies and total pressures of 15 Hz, 30 Hz and 80 kPa, 120 kPa were obtained and compared to the experimental ones. The experimental tests have been done for steady and unsteady cases with fixed or oscillating flap at NAL 2 x 2 m transonic wind tunnel., 資料番号: AA0001958006, レポート番号: NAL SP-41}, pages = {41--46}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {Aeroelastic simulation for SST configuration}, volume = {41}, year = {1999} }