@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037353, author = {近藤, 夏樹 and 中村, 英明 and 山川, 榮一 and 青山, 剛史 and 齊藤, 茂 and Kondo, Natsuki and Nakamura, Hideaki and Yamakawa, Eiichi and Aoyama, Takashi and Saito, Shigeru}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Feb}, note = {航空宇宙技術研究所 24-26 Jun. 1998 東京 日本, National Aerospace Laboratory 24-26 Jun. 1998 Tokyo Japan, ヘリコプタロータのBVI(ブレード・渦干渉)騒音レベルを推定することができる解析ツールをATIC(コミュータヘリコプタ先進技術研究所)とNAL間の相互研究協力の下で開発している。このツールを、5枚のブレードロータからのBVI騒音カーペットコンタ推定に適用した。DNW(German Dutch Wind Tunnels)風洞においてこのロータの試験を行った。計算結果は、騒音特性および指向性において実験とよい相関を示す。しかしながら、予測された騒音低減は過大評価であった。より正確な計算が必要である。, The analytical tool that is able to estimate the BVI (Blade Vortex Interaction) noise level of a helicopter rotor has been developed under the mutual research cooperation between ATIC (Advanced Technology Institute of Commuter Helicopter) and NAL. This tool was applied to the estimation of the BVI noise carpet contour from five-bladed rotor, this rotor was tested at DNW (German Dutch Wind Tunnels) anechoic large speed wind tunnel. The calculation results show the good correlation of qualitative sound property and directivity between experiment and calculation results. However predicted noise rebel was overestimated. More accurate calculation has to be needed., 資料番号: AA0001958039, レポート番号: NAL SP-41}, pages = {255--258}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {ヘリコプタ・ブレードの翼端形状がBVI騒音の指向性に与える影響}, volume = {41}, year = {1999} }