@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037383, author = {浅井, 圭介 and 神田, 宏 and 飯島, 由美 and 国益, 徹也 and 河野, 敬 and Asai, Keisuke and Kanda, Hiroshi and Iijima, Yoshimi and Kunimasu, Tetsuya and Kono, Takashi}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {May}, note = {21-22 May 1998 (60th). 26-27 Nov. 1998 (61st), 21-22 May 1998 (60th). 26-27 Nov. 1998 (61st), 最近の実験で、低温風洞での温度・圧力測定における発光塗料の実現可能性を示した。この技術は、熱消光、あるいは、酸素消光として知られる光物理過程に基づいている。これらの過程では、塗料の発光の光強度は温度または圧力に関係付けられる。実証試験は航空宇宙技術研究所(NAL)の0.1m遷音速低温風洞で行った。ルテニウム複合体とシリコーンポリマから成る感温塗料を用いて、翼形模型の境界層遷移を90Kから150Kで検出することに成功した。同様に、ルテニウム分子と陽極処理を行った多孔質アルミナから成る感圧性コーティングを用いることによって、衝撃波を含む表面圧力場や流れの分離が低温気流においてはっきりと捕らえられた。これらの実験に示されるように、低温風洞のような特殊な環境でも発光塗料の技術は有効である。, In recent experiments, the feasibility of using luminescent paints for temperature and pressure measurements in a cryogenic wind tunnel was demonstrated. This technique is based on the photophysical processes known as thermal and oxygen quenching. Through these processes, the luminescent intensity of the paint emission can be related to temperature or pressure. Verification tests have been performed in NAL 0.1 m transonic cryogenic wind tunnel. Using temperature sensitive paints based on ruthenium complex and silicone polymer, boundary layer transition on an airfoil model has been successfully detected from 90 to 150 K. Likewise, using pressure sensitive coating based on ruthenium molecules and anodized porous alumina, surface pressure field including shock waves and flow separation has been clearly captured in cryogenic flow. As has been demonstrated by these experiments, the luminescent paint technology works in the adverse flow condition in a cryogenic wind tunnel., 資料番号: AA0001959003, レポート番号: NAL SP-42}, pages = {25--30}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {感圧塗料と感温塗料:低温風洞への応用を中心に}, volume = {42}, year = {1999} }