@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037393, author = {白井, 正孝 and 穂積, 弘毅 and Shirai, Masataka and Hozumi, Koki}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {May}, note = {21-22 May 1998 (60th). 26-27 Nov. 1998 (61st), 21-22 May 1998 (60th). 26-27 Nov. 1998 (61st), 航空宇宙技術研究所の所有する実験用航空機、ドルニエ式Do-228-200型機をインフライト・シミュレータ、多目的実証実験機MuPAL(Multi-Purpose Aviation Laboratory)に改造する計画が進められている。本計画は本機のフラップをDLC(Direct Lift Control)フラップに変更して可変安定機能を持たせインフライト・シミュレータにするものである。DLCフラップを設計するにあたっては、実験用航空機本来の空力特性を把握する必要があるが、本機はプロペラのスリップ・ストリームを利用したSTOL(短距離離着陸)性の高い機体であるので、空力特性取得のための風試模型は、プロペラ動力つきの全機模型が必須である。本報告は、実験用航空機(Do-228-200型機)のインフライト・シミュレータ化のために行われた風洞試験に関して、使用した動力付模型、プロペラ駆動装置、空気力測定用各種の天秤などのハードウェアと動力付風試における推力のシミュレーション法について述べる。, National Aerospace Laboratory plans to transform its experimental aircraft, Dornier type Do-228-200, into an in flight simulator, MuPAL (Multi Purpose Aviation Laboratory). According the project, the present flap is to be changed into a DLC (Direct Lift Control) flap so as to give variable stability to the simulator. The design of the DLC flap requires the aerodynamic characteristics of the experimental aircraft, and the acquisition of such data, in turn, requires a full model with propellers, because the simulator obtains high STOL (Short Take-Off/Landing) making use of the strip stream of propellers. In this report, a model with propellers used in the test, the driving system, various apparatus for measuring aerodynamic characteristics, such as aerodynamic balances, and a simulation method of the driving force are described., 資料番号: AA0001959013, レポート番号: NAL SP-42}, pages = {137--140}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {プロペラ動力付き全機模型の風洞試験}, volume = {42}, year = {1999} }