@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037395, author = {神田, 淳 and 上田, 哲彦 and Kanda, Atsushi and Ueda, Tetsuhiko}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {May}, note = {21-22 May 1998 (60th). 26-27 Nov. 1998 (61st), 21-22 May 1998 (60th). 26-27 Nov. 1998 (61st), 有翼往還実験機HOPE-X(宇宙往還技術試験機)計画が、現在進行中である。この試験機をH-2ロケットに結合・搭載して打ち上げる際には、ロール弾性モードが、動力学特性の1つになろう。そこで、このような形態を模擬したフラッタ実験を遷音速風洞において行った。主翼の曲げおよび捩れフラッタが、逆対称モードで生じた。このフラッタは、ロール用弾性支持装置を用いると、ロールフリー(バネ無し)の場合より低い動圧で生じた。さらに、この種のフラッタは非定常空気力にDPM(ダブルポイント法)を用いた数値解析でも確認した。, A project of experimental winged space vehicle HOPE-X (H 2 Orbiting Plane Experimental) is on going. An elastic rolling mode may be involved in the dynamic characteristics at the launching configuration of this vehicle which is attached to the H-2 rocket. Flutter experiments of a HOPE-like configuration model were made in a transonic wind tunnel. As the results, a wing bending torsional mode flutter occurred in anti-symmetric mode. It was observed that the flutter occurred in lower dynamic pressure in the case of elastic support for roll than in roll free case. Further, this type of flutter was confirmed in the numerical analysis with the unsteady aerodynamic forces by DPM (Double Point Method)., 資料番号: AA0001959015, レポート番号: NAL SP-42}, pages = {147--152}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {有翼往還機型模型フラッタ特性へのロールモードの影響}, volume = {42}, year = {1999} }