@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037405, author = {吉田, 憲司 and 真保, 雄一 and 岩宮, 敏幸 and 松島, 紀佐 and Yoshida, Kenji and Shinbo, Yuichi and Iwamiya, Toshiyuki and Matsushima, Kisa}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publicationa of National Aerospace Laboratory}, month = {Nov}, note = {航空宇宙技術研究所 7-9 Oct. 1998 (23th). 24-26 Mar. 1999 (24th) 東京 日本, National Aerospace Laboratory 7-9 Oct. 1998 (23th). 24-26 Mar. 1999 (24th) Tokyo Japan, NALでは無推進小型超音速実験機の空力形状を設計したところである。超音速での抵抗を減らすため、平面形アロー翼、ワープ翼、面積法則を適用した胴体、および自然層流(NLF)翼というデザインの考え方を採用した。NLF翼の設計のために、最適な圧力分布をサリーコードを用いて調べ、CFD(数値流体力学)逆問題設計法を独自に開発した。設計された翼は大きな層流領域を持つと推定した。, NAL has just designed an aerodynamic configuration of the un-powered scaled supersonic experimental airplane. The following design concepts for reducing supersonic drag were incorporated: arrow planform, warp, area-ruled body and Natural Laminar Flow (NLF) wing. For the NLF wing design, an optimum design pressure distribution was investigated using SALLY code and a new inverse design method with CFD was originally developed. The designed wing was estimated to have large laminar region., 資料番号: AA0001960008, レポート番号: NAL SP-43}, pages = {25--28}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {航技研小型超音速実験機における自然層流翼設計}, volume = {43}, year = {1999} }