@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037438, author = {廣瀬, 直喜 and 中橋, 和博 and 吉田, 憲司 and 松尾, 裕一 and 岩宮, 敏幸 and Hirose, Naoki and Nakahashi, Kazuhiro and Yoshida, Kenji and Matsuo, Yuichi and Iwamiya, Toshiyuki}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Dec}, note = {航空宇宙技術研究所 16-18 Jun. 1999 東京 日本, National Aerospace Laboratory 16-18 Jun. 1999 Tokyo Japan, 翼の失速特性と関連する大迎角流れ解析は多くが試みられ、すでに解決済みとの印象がある。しかし、定量的な信頼性については疑わしい。格子解像度、乱流モデル、計算アルゴリズムなどについて、精度のよい予測のために必要な知見を期待して、CFD(数値流体力学)ワークショップを計画し、以下の要項で課題募集を行った。(1)課題の目的は、CFDによる低速での翼型失速角の予測について、現状を把握し改善するための指針を明らかにすることである。(2)3種類の翼型を課題とする。(3)計算条件は、指定された迎角範囲を指定された角度刻みで、指定されたレイノルズ数とマッハ数について計算する。(4)流体力学方程式モデル、乱流モデル、および計算手法は、任意とする。その他、結果の提示、提出データファイル、応募締め切り、および問い合わせ先について示した。, Many analyses of flow at high attack angles, relating to the stall characteristics of airfoils, have been attempted so far, and they give the impression that most of problems are already solved. But whether the problems of reliability were quantitatively solved is questionable. CFD (Computational Fluid Dynamics) workshop is planned to get the necessary knowledge of grid resolution, turbulence model and computational algorithm for the accurate prediction, and begins with an invitation of papers satisfying the following requirements. (1) The aim of the papers is to clarify the guideline to grasp and improve the present status in predictions of the airfoil stall angle at low speed using CFD. (2) The airfoil types are restricted to three. (3) The model of hydrodynamic equations, turbulence model and computational method are arbitrary. Moreover the presentation of results, the data file are to be submitted, the close of the subscription, and the reference is to be shown., 資料番号: AA0001961005, レポート番号: NAL SP-44}, pages = {41--45}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {CFDワークショップ課題募集:CFDは翼型失速角を予測できるか?}, volume = {44}, year = {1999} }