@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037445, author = {近藤, 夏樹 and 小曳, 昇 and 村重, 敦 and 山川, 榮一 and 青山, 剛史 and 齊藤, 茂 and Kondo, Natsuki and Kobiki, Noboru and Murashige, Atsushi and Yamakawa, Eichi and Aoyama, Takashi and Saito, Shigeru}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Dec}, note = {航空宇宙技術研究所 16-18 Jun. 1999 東京 日本, National Aerospace Laboratory 16-18 Jun. 1999 Tokyo Japan, 本論文では、ATIC(コミュータヘリコプタ先進技術研究所)で設計されたモデル・ロータの騒音特性の計算結果およびDNW(ドイツ・オランダ風洞)で得られた測定結果との特性比較について報告する。ATICとNAL(航空宇宙技術研究所)とで共同開発されたロータ騒音予測手法を用いて、計算が行われた。比較の結果、著者らの騒音予測手法は、モデル・ロータの空力特性と騒音特性を適切に予測できる。BVI(ブレード翼端渦干渉)騒音予測の精度改善のために、後流の形状の更なる研究が必要である。ATIC研究計画では、2000年初頭にDNWにおいて第2のモデル・ロータ風洞実験が行われる。今後の研究は、第2回DNW実験の結果を計算結果と比較し、現在の手法を改善していくことである。, In this paper, a comparison was made presents between the results of calculated acoustic characteristics of the model rotor designed in ATIC (Advanced Technology Institute of Commuter Helicopter) and the characteristics with the measured data obtained at the DNW (German Dutch Wind) tunnel. The calculations are conducted using a prediction system of rotor noise jointly developed by ATIC and NAL. As a result of the comparison, the prediction method reasonably predicts the aerodynamic and acoustic characteristics of the model rotor. For the improvement of the accuracy of BVI (Blade Vortex Interaction) noise prediction, further investigation about the wake geometry will be needed. In the ATIC research program, the second model rotor test will be conducted at DNW in the beginning of 2000. The future work is to improve the present system by comparing the calculated results with the second DNW test data., 資料番号: AA0001961012, レポート番号: NAL SP-44}, pages = {83--88}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {5枚ブレード・モデル・ロータの騒音解析およびDNW風洞試験結果との比較}, volume = {44}, year = {1999} }