@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037449, author = {石澤, 和彦 and Ishizawa, Kazuhiko}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Dec}, note = {航空宇宙技術研究所 16-18 Jun. 1999 東京 日本, National Aerospace Laboratory 16-18 Jun. 1999 Tokyo Japan, AIST(工業技術院)によって始動され、10年にわたる研究事業であるHYPRプロジェクトは、1999年に成功裏に完了した。ターボファンからラムジェットへの移行を含めて、コンバインサイクル・エンジンの高空模擬実験を行った。超高温コアエンジンの摂氏1,700度Cでの性能実証試験を行った。数種の騒音低減装置を用いた小形モデルでの検証実験に続き、騒音評価のために、ターボファンエンジンの野外騒音実験を行った。このプロジェクトでは、ターボ機器やコンバインサイクル・エンジン内の複雑な流れの解析のために、高性能3D設計・解析用の様々なCFD(数値流体力学)コードが開発された。, Ten-year-project for HYPR (Super/Hyper Sonic Transport Propulsion System) project initiated by AIST (Agency of Industrial Science and Technology) completed 1999 with the successful results. Simulated altitude test of Combined Cycle Engine (Combined Cycle Engine) was carried out including transition between turbofan and ramjet mode. High Temperature Core Engine has been tested demonstration of ability of hot section at 1,700 C condition. Turbofan engine was tested at the open field test stand for noise evaluation following to scale model tests of several kinds of noise reduction devices. In this project, various kinds of code of CFD (Computational Fluid Dynamics) have been developed for design and analysis of high performance three-dimensional design of turbo machines and complicated flow paths of CCE., 資料番号: AA0001961016, レポート番号: NAL SP-44}, pages = {107--112}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {HYPRプロジェクトの概要とCFDの利用}, volume = {44}, year = {1999} }