@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037458, author = {山本, 行光 and 伊藤, 良三 and Yamamoto, Yukimitsu and Ito, Ryozo}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Dec}, note = {航空宇宙技術研究所 16-18 Jun. 1999 東京 日本, National Aerospace Laboratory 16-18 Jun. 1999 Tokyo Japan, 重量軽減や空力性能の向上のため、その形状をテイップフィンタイプから胴上双垂尾形態に変えたHOPE-X(宇宙往還技術試験機)の新しい空力学的形状設計のため、CFD(数値流体力学)を主に使い、短期間でナビエ・ストークスの解析を低速(マッハ数0.4)から極超音速領域(マッハ数26)にわたり実施した。新しいHOPE-Xの計10の形状候補に対して全部で250の計算を行い、新しい基本モデルを決めるために、空力特性に与える形状の効果を詳細に検討した。, For the new aerodynamic configuration design of HOPE-X (H-2 Orbiting Plane Experimental), whose geometry is modified from tip fin type to two vertical tail fin type in order to reduce the weight and get high performance, CFD (Computational Fluid Dynamics) has been mainly used and Navier-Stokes calculations performed in a short term from low (Mach number 0.4) to hypersonic speed (Mach number 26). Total, 250 computations were conducted for ten candidate configurations of new HOPE-X and the geometry effects on aerodynamic characteristics were investigated in detail to determine new basic model., 資料番号: AA0001961025, レポート番号: NAL SP-44}, pages = {167--173}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {HOPE-X改善形状まわりのCFD空力設計解析}, volume = {44}, year = {1999} }