@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037461, author = {Kheirandish, Hamid Reza and Wegner, Wolfgang and Voss, Ralph and 中道, 二郎 and Kheirandish, Hamid Reza and Wegner, Wolfgang and Voss, Ralph and Nakamichi, Jiro}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Dec}, note = {航空宇宙技術研究所 16-18 Jun. 1999 東京 日本, National Aerospace Laboratory 16-18 Jun. 1999 Tokyo Japan, CFD(数値流体力学)の分野で未解決の研究課題の1つは、正確な解析コードを開発することでる。本研究では、日独(航空宇宙技術研究所NAL-ドイツ航空宇宙研究所DLR)共同研究の枠組みの中で行われ、各研究所のコード間の比較、またはコードと実験結果との比較をする事によりCFDコードの有効性の確認または改良を行う。固定または強制振動制御面をもった定常および非定常状態に対して、SSTの半翼弾性モデルの風洞実験が行われた。補助翼の振動が5から25Hz、マッハ数0.9と0.98の6つの場合に対して、非定常空気力学およびモデルの動的変形を測定した。翼フラッタシミュレーションのNALのCFDコードは、3次元薄層近似のナビエ・ストークス方程式に基づいている。DLRで使用されているCFDコードは、積分境界層結合を伴った3次元オイラー方程式に基づいている。定常状態の場合は、NALとDLRの計算結果は良く一致したが、圧力ピークの位置に関して測定された圧力分布は計算結果と一致しなかった。非定常状態の場合はNALとDLRの計算結果に重要な差は見出されなかった。制御面周りの非定常空気力学の予測については更に研究が必要である。, One of the research topics still open to treat in the CFD (Computational Fluid Dynamics) area is to develop precise analytical code. This work, which has been done within a framework of Japan-German (NAL-DLR) cooperative research, aims for validation and/or improvement of CFD codes through a comparison between either code to code or code to experimental data. Wind tunnel tests on an elastic half-span SST-type model were carried out for steady and unsteady cases with a fixed or forced oscillated control surface. The dynamic deformation of the model as well as the unsteady aerodynamics was measured for six tested cases, at Mach number 0.9 and 0.98 with the aileron frequencies from five to 25 Hz. The NAL CFD code for flutter simulation is based on the three-dimensional thin-layer approximated Navier-Stokes equation. The CFD code employed by DLR is based on the three-dimensional Euler equations with integral boundary layer coupling. For the steady case, the computed results by NAL and DLR are in good agreement, but the measured pressure distributions do not coincide with the computed results concerning the pressure peak position. For unsteady case no significant differences between the results computed by NAL and DLR were observed. The prediction of unsteady aerodynamics around control surface remains for further study., 資料番号: AA0001961028, レポート番号: NAL SP-44}, pages = {185--190}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {Inter-code validation between NAL and DLR in the aeroelastic simulation for SST configuration}, volume = {44}, year = {1999} }