@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037476, author = {佐々木, 大輔 and 竹口, 幸宏 and 大林, 茂 and 中橋, 和博 and 広瀬, 直喜 and Sasaki, Daisuke and Takeguchi, Yukihiro and Obayashi, Shigeru and Nakahashi, Kazuhiro and Hirose, Naoki}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Dec}, note = {航空宇宙技術研究所 16-18 Jun. 1999 東京 日本, National Aerospace Laboratory 16-18 Jun. 1999 Tokyo Japan, 本論文では多目的遺伝的アルゴリズム(MOGA)を用いた超音速輸送機(SST)の翼設計の最適化について述べた。目的関数は遷音速巡航の抗力、超音速巡航の抗力および翼根部の曲げモーメントの最小化である。翼の形状は、合計66個の設計変数により翼平面形およびワープ形状によって定義した。超音速性能の評価をオイラーコードで行い、遷音速性能の評価をポテンシャルコードにより行った。膨大な全計算時間の短縮のためにCFD(数値流体力学)計算を東北大学計算機センターのNECのSX-4(32PE)上で並列化を行った。パレート最適解をこの方法により目的関数の3次元空間で得た。得られたパレート解により、アロー翼の形態が翼性能の重要な1因子であることを同定した。, This paper describes the design optimization of a wing for Supersonic Transport (SST) using Multi-Objective Genetic Algorithm (MOGA). The objective functions are to minimize the drag for transonic cruise, the drag for supersonic cruise and the bending moment at the wing root for supersonic cruise. The wing shape is defined by planform and warp shapes in total of 66 design variables. An Euler code is used to evaluate supersonic performance, and a potential code is used to evaluate transonic performance. To reduce enormous total calculation time, the CFD (Computational Fluid Dynamics) calculations are parallelized on NEC SX-4 (32PE) at Computer Center of Tohoku University. The Pareto optimal solutions are obtained in the three-dimensional objective function space by the present approach. The resulting Pareto solutions identify that arrow wing configuration is one of the important factors for the wing performance., 資料番号: AA0001961043, レポート番号: NAL SP-44}, pages = {275--280}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {超音速と遷音速巡航の多目的空力最適化}, volume = {44}, year = {1999} }