@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037491, author = {沖, 良篤 and 酒田, 威志 and 海田, 武司 and 惠上, 浩一 and 谷, 泰寛 and Oki, Yoshiatsu and Sakata, Takeshi and Kaiden, Takeshi and Egami, Koichi and Tani, Yasuhiro}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Dec}, note = {航空宇宙技術研究所 16-18 Jun. 1999 東京 日本, National Aerospace Laboratory 16-18 Jun. 1999 Tokyo Japan, 本報は、防衛庁技術研究本部において開発されてきたCASPER(性能評価と研究のための計算空気力学システム)の成果を提示している。CASPERは種々の先進航空機の空力設計のためのCFD(数値流体力学)ベースの設計システムである。現在のCFDコードは構造格子および非構造格子を用いる3次元オイラー解析ソルバで構成されている。コードを検証するために、F-16A戦闘機形態周りの遷音速(一様流マッハ数M(sub ∞)=0.9)および超音速(M(sub ∞)=1.2))の流れ場を計算した。揚力、抗力、縦揺れモーメントおよび圧力係数について、計算結果と風洞実験による結果との良い一致を得た。航空機全機形態の空力設計に、CASPERが非常に強力なツールであることが明らかになった。, This paper shows the results of the CASPER (Computational Aerodynamics System for Performance Evaluation and Research) that has been developed in Technical Research and Development Institute of Japan Defense Agency. The CASPER is a CFD (Computational Fluid Dynamics)-based design system for the aerodynamic design of various advanced aircraft. The present CFD code consists of three-dimensional Euler analysis solver using structured and unstructured grids. In order to verify the code, transonic (free-stream Mach number M(sub infinity) = 0.9) and supersonic (M(sub infinity) = 1.2) flow fields around an F-16A aircraft configuration were computed. The computational results of lift, drag, pitching moment and pressure coefficients are in a good agreement with those of wind-tunnel experiments. It becomes clear that the CASPER is a very powerful tool for aerodynamic design of complete aircraft configurations., 資料番号: AA0001961058, レポート番号: NAL SP-44}, pages = {363--368}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {CASPERによるF-16A戦闘機のCFD計算とその検証}, volume = {44}, year = {1999} }