@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037802, author = {飯田, 雅宣 and 吉田, 康夫 and 前田, 達夫 and 小川, 哲 and Iida, Masanobu and Yoshida, Yasuo and Maeda, Tatsuo and Ogawa, Satoru}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料: 第11回航空機計算空気力学シンポジウム論文集, Special Publication of National Aerospace Laboratory: Proceedings of the 11th NAL Symposium on aircraft computational aerodynamics}, month = {Mar}, note = {航空宇宙技術研究所 10-11 Jun. 1993 東京 日本, National Aerospace Laboratory 10-11 Jun. 1993 Tokyo Japan, 列車走行速度を大きく向上させたいとする鉄道にとって空気力学的特性は重要な課題となりつつある。これら課題を追究する上で従来の風洞や実車走行試験に加え、数値シミュレーションが強力な手段となると期待されている。本論文は、列車空気力学に関する数値シミュレーションの結果をいくつか紹介する。第1の例は列車の空力特性を評価するために行ったものである。TVDスキームとキメラ法を用いて3次元圧縮性ナビエ・ストークス方程式を解いた。頭部形状および地面条件の影響を調べた。第2の例は列車のトンネル進入によってひき起される非定常流れに関するもので、列車による圧縮波を正確に予測するためTVDスキームを用いて軸対称圧縮性オイラー方程式を解いた。シミュレーション結果は模型実験データとよく一致することがわかった。, Aerodynamic problems are of growing importance to railways aspiring for a remarkable speedup of trains. For research on these problems numerical simulation is expected to be a powerful tool in addition to conventional wind tunnel tests and running tests. This paper presents some results of numerical simulations on railway aerodynamics. The first simulation is performed to evaluate aerodynamic characteristics of trains. Three dimensional compressible Navier-Stokes equations are solved using TVD (Total Variation Diminishing) scheme and Chimera method. Effect of nose shape and ground condition is investigated. The second simulation concerns an unsteady flow induced by a train entering a tunnel. Axisymmetric compressible Euler equations are solved by TVD scheme for the purpose of exact prediction of compression wave generated by the train. The result of the simulation is found to agree well with model experimental data., 資料番号: AA0004171042, レポート番号: NAL SP-22}, pages = {243--248}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {高速鉄道に係わる空力問題の数値シミュレーション}, volume = {22}, year = {1994} }