@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037839, author = {大北, 洋治 and 児玉, 秀和 and 菊地, 一雄 and 野崎, 理 and 田村, 敦宏 and Okita, Yoji and Kodama, Hidekazu and Kikuchi, Kazuo and Nozaki, Osamu and Tamura, Atsuhiro}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Dec}, note = {軸流ターボ機械設計の傾向は、より高いブレード負荷をめざす方向にあり、2次流れの効果とそれに結びついた損失とが重要視されている。高速の圧縮機翼列におけるこのような複雑な3次元流れの計測は極めて難しいことが示されており、他方、高度化された数値シミュレーションによれば、これらの流れや損失を首尾よく予測することが可能である。本論文では、数値シミュレーションを用いて、圧縮機静翼の翼端領域における2次流れと損失の低減を狙った設計の結果を示す。リグ試験により得られた結果との比較も示した。, The trend of axial turbomachine design is toward higher blade loadings which places more emphasis on secondary flow effects and the associated losses. Measurements of these complex three-dimensional flows in high speed compressor cascades have proven to be very difficult. On the other hand, a sophisticated numerical simulation can predict these flows and the losses successfully. This paper presents the results of a design which aim to reduce secondary flow and the losses at endwall regions of compressor stators, using numerical simulations. A comparison with the results obtained in rig tests will be also presented., 資料番号: AA0004174002, レポート番号: NAL SP-27}, pages = {51--55}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {数値シミュレーションによる翼列2次流れ制御設計}, volume = {27}, year = {1994} }