@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00037845, author = {田口, 秀之 and 川又, 善博 and 中橋, 和博 and Taguchi, Hideyuki and Kawamata, Yoshihiro and Nakahashi, Kazuhiro}, book = {航空宇宙技術研究所特別資料, Special Publication of National Aerospace Laboratory}, month = {Dec}, note = {超音速燃焼ラムジェット(SCRAMJET)エンジン内の流れを予測するため数値シミュレーションを行った。エンジン内の超音速流れ場を解くため2次元/3次元超音速流シミュレーションコードに化学反応モデルを組み込んだ。本研究の目的は、サブスケールエンジンテストの推算を行うための簡便なコードを開発することにある。本研究では、レイノルズ平均の圧縮性ナビエストークス方程式と化学種の連続の方程式とを解いた。ナビエ・ストークス方程式を解くために、MUSCL手法と対角化IAF法とによる有限差分解法を用いた。水素・空気混合の化学反応は、Rogersのモデル(5化学種、2方程式)を用いて計算した。乱流粘性はBaldwin-Lomaxモデルを用いて計算した。スクラムジェットエンジンの単純化されたモデルについて超音速燃焼の計算を行った。, A numerical simulation code has been carried out to predict flow fields in Supersonic Combustion Ramjet (SCRAMJET) engines. In order to solve supersonic combustion flow fields in the engine, a chemical model was implemented to a two-dimensional/three-dimensional supersonic flow simulation code. The purpose of this study was to make a fast and easy code for estimation of sub-scale engine tests. In this study, the Reynolds averaged compressible Navier-Stokes (N-S) equations and the chemical species continuity equations were solved. The Flux-Differential Splitting (FDS) method with the MUSCL (Monotonic Upstream Schemes for Conservation Laws) approach and the diagonalized Implicit Approximate Factorization (IAF) method were used to solve the N-S equations. Chemical reactions of hydrogen-air mixture were calculated by the Rogers model (five-species and two-equations). Turbulent viscosity was calculated by the Baldwin-Lomax model. Calculations of supersonic combustion were conducted for a simplified model of the SCRAMJET engine. The results showed reasonable phenomena of the supersonic combustion., 資料番号: AA0004174008, レポート番号: NAL SP-27}, pages = {87--92}, publisher = {航空宇宙技術研究所, National Aerospace Laboratory (NAL)}, title = {スクラムジェットエンジンにおける超音速燃焼流の計算}, volume = {27}, year = {1994} }