@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00003913, author = {大川, 恭志 and 河本, 聡美 and 松本, 康司 and 塩見, 裕 and 北村, 正治 and Ohkawa, Yasushi and Kawamoto, Satomi and Matsumoto, Koji and Shiomi, Hiroshi and Kitamura, Shoji}, book = {宇宙航空研究開発機構特別資料: 第5回スペースデブリワークショップ講演資料集, JAXA Special Publication: Proceedings of the 5th Space Debris Workshop}, month = {Mar}, note = {第5回スペースデブリワークショップ (2013年1月22-23日. 宇宙航空研究開発機構調布航空宇宙センター), 調布市, 東京, 5th Space Debris Workshop (January 22-23, 2013, Chofu Aerospace Center, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)), Chofu, Tokyo, Japan, 低軌道デブリ除去機のデオービット推進系への適用を目指して、JAXA 研究開発本部では導電性テザー(EDT)技術の研究開発を進めている。EDT は、導電性のひも(テザー)に流れる電流と地球磁場との干渉により発生するローレンツ力を推進力として利用する推進系であり、推進剤を必要とせずに大きな速度増分を得ることができる。低コスト・小型・軽量・簡素なシステムの開発が重要となるデブリ除去実現のためには、上記のEDT の特徴は大きな利点となる。本発表では、デブリ除去システム実現に向けた技術実証の1ステップとして検討されているEDT の軌道上技術実証実験に向けた各要素技術の研究開発状況について、その概要を紹介する。, Electrodynamic tether (EDT) technologies have been studied for future active debris removal systems in the Aerospace Research and Development Directorate, JAXA. The EDT is an advanced propulsion system which utilizes the interaction between an electric current through the tether and the geomagnetic field for thrust generation. In order to realize low-cost active debris removal systems, simple and efficient deorbit propulsion is needed, and the EDT is a promising candidate for such a propulsion system because of its propellant-less mechanism and high-efficiency in weight and electrical power. In this presentation, the current research and development status of some key EDT system components are presented., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA0062322013, レポート番号: JAXA-SP-13-018}, pages = {148--158}, publisher = {宇宙航空研究開発機構(JAXA), Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)}, title = {軌道上実証を目指した導電性テザー技術の研究開発}, volume = {JAXA-SP-13-018}, year = {2014} }