@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00003923, author = {西田, 政弘 and 林, 浩一 and 長谷川, 直 and Nishida, Masahiro and Hayashi, Koichi and Hasegawa, Sunao}, book = {宇宙航空研究開発機構特別資料: 第5回スペースデブリワークショップ講演資料集, JAXA Special Publication: Proceedings of the 5th Space Debris Workshop}, month = {Mar}, note = {第5回スペースデブリワークショップ (2013年1月22-23日. 宇宙航空研究開発機構調布航空宇宙センター), 調布市, 東京, 5th Space Debris Workshop (January 22-23, 2013, Chofu Aerospace Center, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)), Chofu, Tokyo, Japan, デブリ衝突によってイジェクタが発生し,それらが二次デブリとなるため,イジェクタの構成や生成メカニズムを知ることは重要である.イジェクタに影響を与える要因として,ターゲットの材料特性や温度,飛翔体の衝突速度,衝突角度,材料特性,形状や衝突速度が考えられるが,それらを調べつつある.講演ではこれまでの研究成果の一部を紹介する.発生したイジェクタについては,実験後,チェンバーから回収し,その形状,質量,面積質量比を測定した.高速度カメラによる画像およびターゲット前方に設置した検証板の衝突痕からイジェクタの噴出角度も調べた., Space debris often strikes spacecraft and space stations at very high velocities, forming ejecta fragments. A significant fraction of the secondary debris in LEO results from such ejecta fragments. Therefore, it is important to understand ejecta composition and mechanisms of ejecta formation. We can expect that many factors, such as temperature and material properties of targets, impact velocity, impact angles, material properties and shape of projectiles, will affect the ejecta formation and composition. We are now examining the effects of such factors, and I will present some of our results. After impact experiments, the mass, size and aspect ratio of the ejecta fragments collected from the test chamber were measured. The ejecta cone angles were examined using a high-speed video camera and indentations on witness plates in front of the targets., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA0062322023, レポート番号: JAXA-SP-13-018}, pages = {250--267}, publisher = {宇宙航空研究開発機構(JAXA), Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)}, title = {超高速飛翔体衝突により生ずるイジェクタのサイズ分布}, volume = {JAXA-SP-13-018}, year = {2014} }