@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039635, author = {奥野, 善則 and 舩引, 浩平 and 齊籐, 茂 and 原田, 正志 and Saito, Shigeru and Harada, Masashi}, month = {May}, note = {飛行シミュレータと実機を用いてヘリコプタによる高層ビル火災消火の模擬実験を行い、その有効性、安全性を評価した。飛行シミュレーションによる実験では、ビル風中で安全にホバリングし、有効な消火活動を行えるかどうかを調べた結果、パイロットと放水操作員が協調することにより、風速7m/sまでなら放水の90%近くを目標窓内に命中できることが示された。一方、実機による飛行実験では、高層ビルから20mの距離でホバリングしながら機体に固定されたサーチライトの光を目標点に当てるようにパイロットが操縦を行った結果、実際の消火活動をより安全かつ効果的に行うためには、ビルとの間の距離を計測表示する装置の搭載が望ましいことが指摘された。これらの実験結果から、消火ヘリコプタの構想が基本的に実現可能であることが示されるとともに、その実現に向けて解決されるべき問題点が明らかになった。, The feasibility of the concept of using a helicopter to suppress fires in high-rise buildings was investigated by means of flight simulations and flight tests. The piloted simulations using a flight simulator were performed to investigate the safety and effectiveness of the fire fighting operation. The results demonstrated that nearly 90 percent of the discharged water can be hit on the target window at wind speeds of up to 7 m/s when the operator of the water discharge boom cooperates with the helicopter pilot. On the other hand, flight tests were conducted, in which the pilots performed hovering at a distance of 20 m from a real high-rise building and tried to keep the searchlight, which was mounted on the helicopter, fixed on a target window. It was pointed out that the fire helicopter should be equipped with an indicator of the distance to the building wall to improve the safety and efficiency during the fire fighting operation. The results of these experiments validated the feasibility of the fire helicopter and also clarified the problems to be solved to realize this concept., 資料番号: AA0000006000, レポート番号: NAL TR-1269}, title = {ヘリコプタによるビル火災消火の模擬実験}, year = {1995} }