@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039636, author = {下河, 利行 and 角田, 義秋 and Shimokawa, Toshiyuki and Kakuta, Yoshiaki}, month = {May}, note = {本研究は、き裂長さとストライエーション幅のデータをもとに、き裂進展寿命分布を推定するためのモンテカルロ・シミュレーションを使用する新しい方法を提案する。また、この方法により得られる結果と比較するために、モンテカルロ・シミュレーションを使う単純な確率過程モデルとシミュレーションを使用しない他の確率的方法により寿命分布を導く。提案する方法は、適切な相関を持つ回帰直線の2個のパラメータ推定値における分布を使用する。1回のモンテカルロ・シミュレーションにより、1組の2つのパラメータ推定値を発生し、これらは1つのき裂進展寿命を与える。この研究では上記した種々の方法を、輸送機主脚用油圧アクチュエータのロッド・エンド・ハウジングに現われた疲労破面上で計測したストライエーション・データに応用する。それぞれの方法の特徴を明らかにするために、予測された寿命分布を検討し比較する。さらに提案する方法は、ロッドエンドハウジングの疲労寿命が初期き裂長さを0mmとした場合のB許容値として近似されることを示す。, This paper presents a new method using Monte Carlo simulation to estimate a life distribution of fatigue crack propagation on the basis of crack length versus striation spacing data. Moreover, to compare with the results obtained by this method, simple stochastic crack growth models using Monte Carlo simulation and other probabilistic methods without a simulation procedure provide the life distributions. The proposed method uses the distributions of two parameter estimates of a regression line with a reasonable correlation between the two parameter estimates. One cycle of the Monte Carlo scheme generates a set of the two parameter estimates and they give a life of crack propagation. In this study, these methods are applied for the striation spacing data measured on the fatigue fracture surface of a rod end housing of a hydraulic actuator used for a main landing gear of a transport aircraft. The life distributions predicted are discussed and compared to clarify the features of each method. The proposed method approximates the true fatigue life as the B allowable life when the initial crack length is assumed to be 0 mm., 資料番号: AA0000007000, レポート番号: NAL TR-1270T}, title = {Analysis of fatigue fractographic data of a rod end housing using Monte Carlo simulation}, year = {1995} }