@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039638, author = {舩引, 浩平 and 田中, 啓司 and 川原, 弘靖 and 若色, 薫 and 渡辺, 顯 and Funabiki, Kohei and Tanaka, Keiji and Kawahara, Hiroyasu and Wakairo, Kaoru and Watanabe, Akira}, month = {Jun}, note = {1992年11月に実施した第1次実験に引き続き、視程がヘリコプターパイロット系の安定性に及ぼす影響を調べることを目的としてシミュレータ実験を行った。1000時間から3000時間の飛行経験を持つパイロット10名が参加した。実験ではシミュレータの模擬視界の視程を変化させ、各視程で操縦安定限界となる縦揺れおよび横揺れの線形微係数の値を求めた。また、原型の数学モデルの下で、視程を変化させ操縦時のパイロットの視点移動を記録した。実験結果から、視程の変化の操縦安定性への影響をヘリコプタの安定性によって定量的に評価することができた。これらの結果より、視程不良時の有視界飛行において運航効率および運航安全性を向上させるための安定性増大装置や情報提示方式についての技術資料を得た。, A piloted flight simulation aiming at quantifying visibility effect on helicopter piloting was carried out. The flight simulation was conducted in the way of varying the visibility of the visual scene and the stability of the aircraft, respectively, so as to determine a critical value of the stability with which the pilot can barely control the aircraft. Eye fixation points data of the pilots were obtained in each visibility condition. The flight simulation results enabled direct evaluation of visibility effects upon pilot control performance in terms of helicopter stability. Some considerations of effectiveness of stability augmentation systems and display systems in low visibility condition are also described in this paper., 資料番号: AA0000009000, レポート番号: NAL TR-1272}, title = {ヘリコプタ操縦時の視覚情報取得方式に関する飛行シミュレーション実験 第2報}, year = {1995} }