@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039686, author = {寺田, 博之 and 大町, 茂 and 大雲, 佳代 and 新井, 修 and 中尾, 浩 and Terada, Hiroyuki and Omachi, Shigeru and Omo, Kayo and Arai, Osamu and Nakao, Hiroshi}, month = {Nov}, note = {航空史上歴史的な事故となったコメット機の事故が生じた1954年以降1994年現在までの世界の民間輸送用航空機の死亡発生事故を中心とした航空事故データベースを構築した。すべてのデータはアプローチを容易にするために市販のデータベースソフトに収録した。収録された2500件のデータの解析から、事故原因についてはこれを人(Man),機材(Machine),マネジメント(Management)および環境(Environment)の要因に大別した。また、それぞれの要因を細分化し、何がどのような割合で影響しているかについて明らかにした。また、特に事故の主原因として最も大きな割合を占めるパイロットエラーに着目し、その背景にある副次的要因についても分析を試みた。さらに飛行のフェーズ、特に離陸時と着陸時に多い事故の要因および事故の形態についても分析を行った。その他、科学技術の発展とのかかわりで事故原因、事故の形態などの時代的推移についても分析を行った。論文の後半においては、材料・構造の破壊・強度の研究の立場から、それらの不具合が主原因となった典型的な事故事例について調査・検討を行い、機材などのハードウェアが破壊するに至った原因を再び上記の3つのMと1つのEに分類を試み、今後の航空安全の確保に必要な要因について検討を行った。, The worldwide aircraft accident database, which covers most of the fatal or hull-loss accidents of aircraft heavier than 5,700 kg since 1954 has been developed to study the most critical factors causing accidents and to improve air transport safety. As examples of accident data analyses, major accident causes, secondary factors inducing pilot errors which are responsible for most accidents, and the chronological changes in accident patterns have been discussed. Moreover, interest was primarily focused on the accidents which were induced by inadequate design or manufacturing or by defects of materials. The essential factors causing structural failure accidents were studied by close examination of case studies of typical accidents. These factors are categorized into four groups. They are three Ms and one E, namely Man, Machine, Management and Environment. It was pointed out that the carelessness of the maintenance staff, defects during manufacturing and improper management on the part of the operator or the authority are also major affecting elements for the accidents induced by structural failures., 資料番号: AA0000106000, レポート番号: NAL TR-1279}, title = {航空事故データベースの構築と解析ならびに構造破壊事故例の研究}, year = {1995} }