@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039688, author = {松崎, 貴至 and 井上, 安敏 and Matsuzaki, Takashi and Inoue, Yasutoshi}, month = {Nov}, note = {日本最初の軌道再突入実験機(OREX)は、1994年2月4日にH-2ロケットにより成功裡に打上げられ、高度約450kmの円軌道に投入された。OREXは軌道飛行から再突入までの全期間で、実験データを収集することができた。OREXプロジェクトは航空宇宙技術研究所(NAL)と宇宙開発事業団(NASDA)の共同研究で進めてきた。飛行経路に沿った圧力データは空力データの中の最も重要で基本的なものの1つである。NALは高高度真空領域から高度約75kmまでの、精密容量型圧力変換器を用いた4桁の圧力測定を、種々の計測ミッションの中の1つとして分担した。これらのデータは将来の同様飛行における表面圧や周囲圧の予測に、また、空力計算結果の比較による実在気体計算流体力学(CFD)コードの検証に用いられる。ここでは、高高度圧力計測システムの設計、組立、性能試験、環境試験、飛行運用、飛行データ・同評価などについて述べた。, A Japanese first OREX that successfully flew, was launched by the first flight of an H-2 rocket on February 4, 1994, and was inserted into a circular orbit at about 450 km. The OREX could get experimental data during its orbital flight and reentry. The OREX project was conducted in cooperation with the National Aerospace Laboratory and the National Space Development Agency of Japan. Pressure data along the flight trajectory is among the most important and fundamental of the aerodynamic data. NAL took charge of the pressure measurement, as one of various measurement missions, from vacuum at high altitude down to an altitude of about 75 km with a four-decade precision capacitive type pressure transducer. These data can be used to predict the surface pressure and the ambient pressure in similar flights in the future. The data verified the real gas Computational Fluid Dynamics (CFD) codes through comparison with aerodynamic calculation results. This paper outlines the design, fabrication, performance tests, environmental tests, flight operation, flight data and their evaluation of high-altitude pressure measurement systems., 資料番号: AA0000108000, レポート番号: NAL TR-1281}, title = {軌道再突入実験における高々度圧力計測}, year = {1995} }