@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039728, author = {古川, 正夫 and 二俣, 亮介 and 大井田, 俊彦 and 宮崎, 芳郎 and 山崎, 力 and Furukawa, Masao and Futamata, Ryosuke and Oida, Toshihiko and Miyazaki, Yoshiro and Yamazaki, Tsutomu}, month = {Mar}, note = {第2次国際微小重力実験室(IML-2)の活動として昨年7月に行われた、熱駆動流実験について、主に工学的見地から詳細に報告した。これと関連して、本実験のために設計・製作された、熱駆動流ユニット(TDFU)と呼ばれる熱アキュムレータモデルについて報告した。動作原理を理解しやすくするために、TDFU内の液の移動方向を図に示した。ハードウェアの設計仕様、実験のプロセス、および制振状態について述べ、さらに表にまとめた。液相/気相分離、液相の位置、さらに液移動がスペースシャトルに搭載したTDFU内で十分に行われたことを実証するために、臨界的な状況を含む写真を示した。実験結果から、観測された液移動距離は理論的な予測とほぼ一致し、またベッセルの計測温度は予測値に近い値を示したことがわかった。したがって、熱駆動流が微小重力下において流体管理に利用されるという技術的に重要な結論が得られる。また、前もって行った飛行実験で、飛行機に搭載したTDFUベッセル内の液体挙動に関するシミュレーション解析の数値結果を示した。, Details of thermally driven flow experiments, performed last July as a mission of IML-2 (Second International Microgravity Laboratory), are reported mainly from an engineering viewpoint. Described in this connection is a thermal accumulator model, named TDFU (Thermally Driven Flow Unit); which was designed and fabricated for the experiments. A way of liquid transfer in TDFU is depicted in the figure for comprehension of operational principles. Hardware design specifications, the process of experiments, and imposed vibrational conditions are stated and then are summarized in the tables. Photographs including some critical scenes are presented to demonstrate that liquid/vapor phase separation, liquid positioning, and liquid transfer were satisfactorily done in TDFU aboard space shuttle. Experimental results show that the observed liquid travel distance was such as theoretically estimated and that the measured vessel temperatures were similar to predicted ones. A conclusion of technical importance is thus drawn that thermally driven flows are instrumental in fluid management under microgravities. Also presented are numerical results of simulation analyses of fluid behaviors in a TDFU vessel in preflight experiments aboard the airplane., 資料番号: AA0000271019, レポート番号: NASDA-TMR-960004}, title = {微小重力下での熱駆動流の研究(CAPILLARY)}, year = {1996} }