@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039765, author = {齊藤, 喜夫 and 遠藤, 征紀 and 松田, 幸雄 and 杉山, 七契 and 菅原, 昇 and 山本, 一臣 and Saito, Yoshio and Endo, Masanori and Matsuda, Yukio and Sugiyama, Nanahisa and Sugahara, Noboru and Yamamoto, Kazuomi}, month = {Apr}, note = {次世代の高亜音速輸送機用エンジンである超高バイパス比ターボファン・エンジンの研究「超高バイパス比可変形状エンジンの研究」を進めている過程で、新しい概念のエンジンであるコア分離型ターボファン・エンジンを考案した。このエンジンの特徴は、従来のターボファン・エンジンでは一体となっていたファンとコア・エンジンを分離して並列に配置したことである。概念検討の結果、コア分離型ターボファン・エンジンは従来型ターボファン・エンジンに比べて、安定性や構成の柔軟性などに優れており、また、VTOL輸送機用エンジンなどの新しい用途にも適していることを確認した。, A new concept for a turbofan engine called the separated core turbofan engine is proposed and studied under the research program of the ultrahigh bypass turbofan engine for the next generation high-subsonic transport aircraft. The concept engine consists of two subunits, a core engine and a fan engine which are separated from each other. The results of the conceptual study show that this engine has many potential advantages over the current turbofan engines in many respects, including stability of operation and flexibility of configuration, and it also has other applications such as in advanced VTOL transport aircraft., 資料番号: AA0000448000, レポート番号: NAL TR-1289}, title = {コア分離型ターボファン・エンジン}, year = {1996} }