@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039766, author = {齊藤, 喜夫 and 遠藤, 征紀 and 松田, 幸雄 and 杉山, 七契 and 渡辺, 実 and 菅原, 昇 and 山本, 一臣 and Saito, Yoshio and Endo, Masanori and Matsuda, Yukio and Sugiyama, Nanahisa and Watanabe, Minoru and Sugahara, Noboru and Yamamoto, Kazuomi}, month = {Apr}, note = {次世代の高亜音速機用エンジンとして考案したコア分離型ターボファン・エンジンの応用として、3基のコア・エンジン、高亜音速巡航用の2基のクルーズファン・エンジンおよび1基あたり約98kN(10000kgf)の推力を発生する6基のリフトファン・エンジンで構成した高亜音速VTOL輸送機用の超低騒音エンジンの概念を提示し、その技術的成立性について検討した。検討の結果、このエンジンには克服困難な技術課題はなく、技術的に成立する可能性の高いことを確かめた。, A new concept for a quiet engine for high subsonic VTOL transport aircraft is studied and presented. The concept engine, which is called the separated core turbofan engine, is effectively applied. It is composed of three core engines, two cruise fan engines and six lift fan engines. The cruise fan engines are optimized for high subsonic cruise, and the lift fan engines produce about 98 kN (10,000 kgf) of thrust and can realize highly quiet operation. In this study, no technical problems have been found that are difficult to overcome for realizing this type of engine., 資料番号: AA0000449000, レポート番号: NAL TR-1290}, title = {高速VTOL機用エンジンの概念検討}, year = {1996} }