@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039797, author = {鈴木, 広一 and 稲垣, 敏治 and 白井, 正孝 and 中村, 勝 and 鎌田, 幸男 and 照井, 祐之 and 寺岡, 謙 and Suzuki, Hirokazu and Inagaki, Toshiharu and Shirai, Masataka and Nakamura, Masaru and Kamata, Yukio and Terui, Yushi and Teraoka, Ken}, month = {Jul}, note = {本資料では、1996年2月12日に打ち上げられた極超音速飛行実験機(HYFLEX)の捜索・回収における当所の実験用航空機Dornier-228(以下、Do-228)の飛行(以下、ミッションフライト)内容について述べるとともに、事前に実施された飛行試験、予行飛行およびDo-228の機体改修について報告する。まず、飛行試験は1995年9月6日から1996年2月5日までに計7回実施された。本資料では、最初にこの飛行試験の内容について報告する。次いで、ミッションエリアが遠洋上となるために超過重量形態での飛行が要求されたため、パイロットの飛行慣熟のため予行飛行を行ったのでこの内容について報告する。予行飛行では、自機の位置を把握するためにDo-228に搭載されているFMS(飛行管理システム)、GPS(全地球的位置決めシステム)についても機能確認を行った。この点についても併せて報告する。また、1995年12月14日から1996年1月19日まで、短波無線機を搭載するために必要な機体改修を実施したので、この内容についても報告する。最後に、打ち上げ当日のミッションフライトの概要と詳細について述べ、得られた成果を報告する。以上のように、事前に入念な準備がされた上で実施されたDo-228によるミッションフライトは、大きな成果を上げて完了した。, The present paper describes a search and watch flight of a Dornier-228 for the Hypersonic Flight Experiment (HYFLEX) vehicle, as well as several flight tests prior to the search flight to construct the required beacon receiver system. Flight tests prior to the search flight were carried out seven times between September 6, 1995 and February 5, 1996. As a result of these tests, a beacon receiver system which has a capability to receive the signal from the HYFLEX vehicle from about 20 km was successfully constructed. Before the search and watch flight, the Dornier-228 was loaded with HF (High Frequency) radio for communication during the search flight far away from land. As for the search and watch flight, a sequence of events and the flight trajectory of the Dornier-228 are shown and the details of the flight are described. FMS (Flight Management System) and GPS (Global Positioning System) records indicate that the flight was carried out according to the schedule. Also, some photographs of the floating HYFLEX vehicle taken from the Dornier-228 are shown., 資料番号: AA0000585000, レポート番号: NAL TM-696}, title = {極超音速飛行実験(HYFLEX)機の捜索・回収におけるDornier-228の飛行について}, year = {1996} }