@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039813, author = {村岡, 浩治 and 舩引, 浩平 and 田中, 敬司 and 中村, 勝 and 照井, 祐之 and Muraoka, Koji and Funabiki, Kohei and Tanaka, Keiji and Nakamura, Masaru and Terui, Yushi}, month = {Oct}, note = {自動化コックピット内の運航環境再現能力を持つ、ヒューマン・ファクタ研究用の運航シミュレータを試作した。この運航シミュレータ試作は、航空宇宙技術研究所に既存の汎用飛行シミュレータに、運航操作に必要な機体搭載システム、自動操縦システム、グラス・コックピット計器、航法援助施設および航空交通管制などの模擬機能を付加することによって行った。また、いわゆる第4世代航空機の共通的な機能を持つ汎用航空機を想定し、運航シミュレータの航空機モデルに用いた。汎用航空機モデルを採用し、ネットワークを用いて簡潔なシステムを構成したため、参加パイロットのシステム習熟時間の短縮化、各機能の柔軟化および開発コストの削減をはかることができた。模擬した運航環境および汎用航空機モデルの妥当性を評価するために運航シミュレーションを行い、これが確認された。また、この結果から運航シミュレータの拡充方針を得た。, A line operational simulator which provides full mission flight environment of an automated cockpit is developed for research purposes. This simulator is constructed by adding software and pilot interfaces to an existing simulator of the NAL. A generic aircraft model is employed in the simulator. Systems required for a line operation and AFCS (Automatic Flight Control System) are newly designed and installed. The concept of utilizing a generic model and of utilizing distributed and networked computer systems are found to provide numerous benefits such as flexibility, lower costs and easier accessibility. Line operational simulations for evaluation and for human error extraction are conducted using this simulator. The results suggest future directions of line operational simulation technologies., 資料番号: AA0000676000, レポート番号: NAL TM-701}, title = {研究用運航シミュレータの試作}, year = {1996} }