@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039861, author = {築島, 千尋 and 柳田, 正道 and 奥園, 強 and 景山, 正則 and 阿部, 俊雄 and 渋川, 喜和夫 and 村上, 敬司 and 依田, 真一 and Tsukishima, Chihiro and Yanagida, Masamichi and Okuzono, Tsuyoshi and Kageyama, Masanori and Abe, Toshio and Shibukawa, Kiwao and Murakami, Keiji and Yoda, Shinichi}, month = {Jan}, note = {材料加工のための静電位置制御システムを開発し、MU-300型航空機での微小重力環境下で試験した。試料、フィードバック利得および制御則に影響されるシステムの位置制御特性を取得するために、計36回のパラボリックフライトを実施した。制御系にファジー推論演算装置を組み込み、3種類のメンバシップ関数および制御則を試験した。試験結果は試料の位置誤差が約2mmであり、垂直方向のフィードバック利得により制限されることを示した。しかし、水平方向では、航空機のGレベル次第で位置誤差の大きさは10mmにもなる。試料の加速度レベルはファジー推論パラメータに強く依存し、フィードバック制御に対して適切な制御推論が選択されたときには航空機のGレベルよりも小さい。航空機のGレベル実測値を用いてトラッキングシミュレーションを行った。位置制御の結果は実験結果とよく一致した。, An electrostatic positioning system for material processing has been developed and tested under the microgravity environment in the MU-300 aircraft. Total of 36 parabolic flights have been performed to obtain the positioning characteristics of the system depending on samples, feedback gains, and control rules. The control system is equipped with a fuzzy reasoning processor and three types of the membership functions and the control rules are tested in the experiment. The experimental results show the position error of the sample is about 2 mm and is restricted by the feedback gain in the vertical direction. However, in the horizontal direction, the position error becomes as large as 10 mm depending on the g-levels of the aircraft. The acceleration levels of the sample strongly depend on the fuzzy reasoning parameters and they are less than the g-levels of the aircraft when the adequate control reasoning was selected for the feedback control. A tracking simulation is performed using measured g-levels of the aircraft. The results of the positioning give good agreement with the experimental results., 資料番号: AA0000741004, レポート番号: NASDA-TMR-960024}, title = {航空機による微小重力下での静電位置制御の実験}, year = {1997} }