@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039892, author = {野田, 順一 and 楯, 篤志 and 渡辺, 光則 and 浜本, 滋 and 原, 亘利 and 吉永, 崇 and Noda, Junichi and Tate, Atsushi and Watanabe, Mitsunori and Hamamoto, Shigeru and Hara, Nobutoshi and Yoshinaga, Takashi}, month = {Dec}, note = {地球周回軌道から大気圏に再突入するカプセル形状の軌道再突入実験機(OREX: Orbital Reentry Experiment vehicle)模型前面のオイルフローによる可視化試験をマッハ数1.5、3.0、4.0、で行なったところ、迎角を取らない場合、OREX模型上にリング模様(ドーナッツ模様)が現れた。その模様はマッハ数が大きくなるほど鮮明になった。このリング模様は、OREX模型表面形状の子午線の2階微分が不連続となる球面と円錐面の継ぎ目に生じる。2階微分が不連続とならない双曲線回転体模型上には、遷移を示す円形模様は現れるがリング模様は現れない。OREX模型では、淀み点からリング模様の現れる継ぎ目の少し上流までは表面圧力係数は急激に減少しているが、継ぎ目から下流に向かっては、圧力係数は緩やかな減少に変化するか上昇している。このことから、リング模様は球面と円錐面の継ぎ目付近で境界層が剥離再付着したバブルであると推定される。, Ring patterns of oil deposition on the front surface of an Orbital Reentry Experiment vehicle (OREX) model were observed in supersonic wind tunnel experiments of oil flow visualization. To investigate the cause of this phenomenon, oil flow visualization on a new OREX model and a hyperbolic model with smooth front surface at Mach numbers 1.5, 3.0, and 4.0 was conducted. As the Mach number increases, the ring patterns become more clear on the OREX model. The patterns appear along the circular junction line of the spherical and the conical curvatures of the model. No ring pattern was observed on a hyperbolic body of revolution in which the second derivative of the curvature is continuous. By comparing the pressure distributions on the OREX model surface and the ring patterns, it was found that the ring patterns are formed near the junction of two curvatures in which the pressure coefficients change from rapid decreases to slow decreases or to increases downstream. Thus, the ring patterns are laminar boundary layer bubbles on the OREX model caused by unfavorable pressure gradients., 資料番号: AA0000870000, レポート番号: NAL TM-706}, title = {超音速流中のカプセル形状再突入物体の前面に現れるリング模様}, year = {1996} }