@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039896, author = {舩引, 浩平 and 奥野, 善則 and 村岡, 浩治 and 若色, 薫 and Funabiki, Kohei and Okuno, Yoshinori and Muraoka, Koji and Wakairo, Kaoru}, month = {Oct}, note = {高層ビル火災消火のために、既存の機体をもとに開発されたヘリコプタ(以下消火ヘリコプタ)について、運用面での問題点を抽出することを目的として飛行シミュレーション実験を実施した。これは離陸から火災現場への接近、消火作業、給水、現場への再接近、帰投といった一連の操作の中で、乗員間の連携のあり方や、パイロットおよび放水操作員のためのヒューマン・マシン・インターフェースの評価を行うものであった。実験の結果、操縦担当パイロットが主体となって高度、ビルとの距離、機首方位などの必要な情報を他の乗員から取得することにより、これら3名での消火作業が可能であることが示された。放水操作卓を含むその他のインターフェースについては、良好な評価を得た。さらに片発エンジン不作動時の実験を行い、操作手順に問題がないこと、および高度の損失が十分に小さいことなどが確認された。, A piloted flight simulation is carried out to investigate operational subjects such as crew coordination between pilots and the boom operator, emergency operations and acceptability of the interfaces. The simulated operations were so defined as to involve the whole operation from take-off to landing, including two sets of fire fighting operations and water recharging. It is concluded that the pilot-flying should request the pilot-not-flying and the boom operator to call out necessary information such as heading, distance from the building, and margin of the ejection boom control range. Furthermore the pilots concluded that a side mounted distance indicator which can be seen when looking outside the cockpit is effective in maintaining a proper distance from the building. A simulation for a one engine inoperative condition during fire fighting is also carried out. A series of other operations, such as the dumping of remaining water, retraction of the boom, and acceleration and escape from the building were also conducted smoothly., 資料番号: AA0000874000, レポート番号: NAL TR-1308}, title = {ヘリコプタによるビル火災消火の模擬実験 その3:消火ヘリコプタの運用シミュレーション}, year = {1996} }