@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039898, author = {川原, 弘靖 and 舩引, 浩平 and 若色, 薫 and 田中, 敬司 and 渡辺, 顯 and Kawahara, Hiroyasu and Funabiki, Kohei and Wakairo, Kaoru and Tanaka, Keiji and Watanabe, Akira}, month = {Oct}, note = {ヘリコプタコックピットの設計あるいは計器表示などに関する研究を進めるための基礎資料として、ヘリコプタパイロットの操縦行動の特性を明らかにすることが重要である。本実験ではパイロットの操縦行動のうち、視覚情報取得特性を明らかにすることを目的として、ヘリコプタ操縦時のパイロットの注視点移動特性に関する計測実験を実施した。実験はパイロットの注視点移動記録装置としてアイマークレコーダを用い、ヘッドユニットをパイロットの頭部に装着して飛行計測を実施した。実験は1992年6月から1993年1月にかけて単発のタービンヘリコプタを使用して実施した。飛行課目として、(1)ホバリング、(2)水平直進飛行、(3)定常旋回、(4)進入着陸を設定し、被験者パイロット12名、延べ16人分のデータを取得した。ヘリコプタ操縦時のパイロットの一般的な注視点移動パターンとして、(1)前方視野+右下方視野、(2)前方視野+左下方視野、(3)前方視野+左右下方視野、および(4)主として前方視野のみの4通りのパターンに分類することができた。, Attempts to study the control behavior of helicopter pilots have been conducted with the aim of providing fundamental information for future cockpit design, establishing procedures and training. A series of in-flight measurements of human visual scanning behavior during the following flight phases were carried out: (1) hovering, (2) level flight, (3) coordinated turning, and (4) approach and landing. A total of 12 pilots participated in the experiment, each of whom performed 16 repetitions. It was concluded from the data that patterns of visual fixation point movement can be classified into the following four categories: (1) front field + right lower field, (2) front + left lower, (3) front + right and left lower, and (4) front only., 資料番号: AA0000876000, レポート番号: NAL TR-1310}, title = {ヘリコプタ操縦時における注視点移動特性に関する飛行実験}, year = {1996} }