@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039904, author = {NAL/NASDA HOPEチーム and NAL/NASDA HOPEチーム and NAL/NASDA HOPE Team and NAL/NASDA HOPE Team}, month = {Nov}, note = {航空宇宙技術研究所と宇宙開発事業団は無人有翼往還機(HOPE)の実現に向けて共同研究を行っている。この計画の初期段階として動的相似性をもたせた小型の実験機を使った自動着陸技術についての飛行実験研究が行われている。この計画は小型自動着陸実験(ALFLEX: Automatic Landing Flight Experiment)と呼ばれる。実験は航法誘導制御についての設計技術の取得や小型機を使った実験技術の修得などを含むHOPEの着陸に必要な基盤技術の確立を目的としている。実験においては、37%縮尺実験機をヘリコプタで約1,500mの高度につり上げ46m/sの初速をつけて分離する。実験機は複合航法により所定の軌道をとらえ、釣合飛行降下した後、フレアをかけて約1,000mの滑走路に水平着陸停止する。本報告は、このALFLEXの基本設計時における設計結果を報告するものである。, The National Aerospace Laboratory and the National Space Development Agency of Japan are collaborating in the development of an unmanned space reentry system called HOPE (H-2 Orbiting Plane) which is planned for launch by an H-2 rocket. At the preliminary stage of this project, research on the automatic landing using a dynamically scaled model of HOPE is currently being conducted. The model is called ALFLEX (Automatic Landing Flight Experiment). The objectives of ALFLEX are to establish the fundamental technology necessary for the landing of HOPE, including the design methodology of the navigation, guidance and control system, and the evaluation method for the flight experiments using a subscale model. The 37 percent scaled ALFLEX vehicle is lifted by a carrier helicopter up to height of 1,500 m and is released at a level speed of 46 m/s. Then, relying upon an integrated guidance system, it captures the specified glide slope and lands horizontally on a 1,000 m long runway after flaring to shallower glide slopes. The present paper describes the results of the ALFLEX system design as of the preliminary design., 資料番号: AA0000923000, レポート番号: NAL TR-1313}, title = {小型自動着陸実験(ALFLEX)システム設計}, year = {1996} }