@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039953, author = {永井, 伸治 and 穂積, 弘一 and 吉沢, 昭 and 原, 亘利 and 石田, 清道 and 藤井, 啓介 and Nagai, Shinji and Hozumi, Koichi and Yoshizawa, Akira and Hara, Nobutoshi and Ishida, Kiyomichi and Fujii, Keisuke}, month = {Jul}, note = {RCS(Reaction Control System:ガスジェット姿勢制御システム)ガスジェット干渉圧力試験を出口径φ50cmの航技研極超音速風洞で行った。ティップフィンを持つ01HOPEb(HOPE:H-2ロケット打上げ型有翼回収機)形状1.2%模型を使用し、常温の乾燥空気およびアルゴンを用いてヨージェットを模擬した。主流マッハ数は5.05、試験迎角は16度、23度、30度、33度である。機体表面圧力分布を測定し、油膜法による流れの可視化を行った。低迎角ではジェットノズル付近で胴体周りの流れの剥離がみられ、高迎角ではジェットプルームがティップフィンを含む翼面上に直接影響をおよぼすことが分った。圧力積分結果より、ヨー方向の干渉モーメントがラダー効きに匹敵すること、また迎角、ジェット比熱比が異なっても、動圧比に面積比を乗じた運動量比で干渉力の相関が取れることが分った。, Aerodynamic interference induced by a Reaction Control System (RCS) jet was investigated for a tip fin configuration at a Mach number of 5. Surface pressure distributions and oil-flow photographs were obtained using cold gas simulation techniques with yaw jet scaled nozzles in the NAL phi 50 cm hypersonic wind tunnel. It was found that the interference flow field changed as angles of attack and jet parameters changed. Pressure summation results showed that induced yawing moments became comparable to rudder effectiveness. Aerodynamic interference forces were correlated with momentum ratio as the angle of attack and the specific heat ratio of the jet changed., 資料番号: AA0001069000, レポート番号: NAL TM-714}, title = {マッハ5におけるティップフィン形態のRCSジェット干渉圧力試験}, year = {1997} }