@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00039994, author = {小野, 孝次 and 岡田, 典秋 and 稲垣, 敏治 and 井之口, 浜木 and 張替, 正敏 and 辻井, 利昭 and 水藤, 貴靖 and 洲崎, 保司 and 村澤, 健吾 and Ono, Takatsugu and Okada, Noriaki and Inagaki, Toshiharu and Inokuchi, Hamaki and Harigae, Masatoshi and Tsujii, Toshiaki and Suito, Takanobu and Suzaki, Yasuji and Murasawa, Kengo}, month = {Jul}, note = {航空機などの飛翔体の飛行経路を測位できる装置として現在、最も高精度で信頼性の高い装置としてレーザを利用した追尾システム(レーザトラッカ)が挙げられる。航空宇宙技術研究所で進めている実験用航空機ドルニエDo-228を使用した着陸航法系飛行実験や宇宙開発事業団と共同で進めている小型自動着陸実験(ALFLEX)の航法センサ評価用および飛行経路評価用として本レーザトラッカが開発された。その開発概要と、ドルニエ機によるレーザトラッカの飛行評価実験について述べる。精度評価については、搭載GPS(全世界測位システム)受信機と地上GPS受信機を使用したキネマティックGPSデータとの比較により行い、要求仕様を満足することを確認した。, At present, a laser tracker is considered to be the most accurate and reliable equipment for measuring of the flight path of the vehicle. Research is being conducted on flight tests for approach and landing navigation using the NAL Do-228 research airplane and the unmanned vehicle ALFLEX (Automatic Landing Flight Experiment) under a joint research project with NAL and NASDA (National Space Development Agency of Japan). On these flights, an evaluation of the flight path and navigation sensors was required. The laser tracker was developed for this purpose. This paper outlines the development of the laser tracker and its evaluation based on flight test results. For the accuracy evaluation, laser tracker data were compared with kinematic GPS (Global Positioning System) data using an onboard GPS receiver and a ground station GPS receiver. The laser tracker was found to have the required accuracy., 資料番号: AA0001129000, レポート番号: NAL TR-1331}, title = {レーザ追尾システムの開発と飛行実験による評価}, year = {1997} }