@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00040003, author = {神田, 淳 and 上田, 哲彦 and Kanda, Atsushi and Ueda, Tetsuhiko}, month = {Sep}, note = {逆対称モードフラッタの特性を把握するために特殊な支持装置を開発した。この支持装置はロール方向に自由度を有しており、その自由度をサーボモータによりコントロールできる機構を持ち、対称モードフラッタとの限界動圧の差を利用したフラッタ停止装置の機能も併せ持つ。航空宇宙技術研究所の遷音速風洞でダミーの全機模型を用いて風洞実験を行った結果、逆対称モードフラッタをクリティカルなモードとして捕らえることができ、さらにフラッタの停止を図ることができ機構の有効性が確認された。また、DPM(Doublet Point Method)を用いて胴体面をも含めて非定常空気力を解析し、逆対称モードフラッタ特性を求めた。, To address the wing flutter problem, it is important to take into consideration the anti-symmetric mode since it sometimes becomes the most critical mode. For wind tunnel experiments, a peculiar supporting system is made, which allows motion of the model about its roll axis. This system also has a function that can constrain rolling motion to stop anti-symmetric mode flutter. Flutter experiments were conducted in TWT (Transonic Wind Tunnel) at NAL. It was confirmed that anti-symmetric mode flutter occurred at the flutter boundary and that the supporting system worked successfully. Moreover, flutter characteristics were analytically examined by DPM (Doublet Point Method)., 資料番号: AA0001145000, レポート番号: NAL TR-1335}, title = {ロール自由度制御機構を有するスティング支持装置}, year = {1997} }