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  1. コンテンツタイプ
  2. テクニカルレポート (Technical Report)
  1. 機関資料(JAXA, former ISAS, NAL, NASDA)
  2. 旧機関資料 (JAXA, former-ISAS, NAL, NASDA)
  3. 航空宇宙技術研究所(National Aeronautical Laboratory: NAL)
  4. NAL-TR

極超音速飛行実験機(HYFLEX)の空力特性

https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/40038
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/40038
98fd3ec1-058a-457d-a7d7-516b6bb5e4a9
名前 / ファイル ライセンス アクション
naltr0001334.pdf naltr0001334.pdf (3.4 MB)
Item type テクニカルレポート / Technical Report(1)
公開日 2015-03-26
タイトル
タイトル 極超音速飛行実験機(HYFLEX)の空力特性
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 HYFLEX
キーワード
主題Scheme Other
主題 極超音速飛行実験機
キーワード
主題Scheme Other
主題 極超音速揚力飛行
キーワード
主題Scheme Other
主題 無人宇宙往還機
キーワード
主題Scheme Other
主題 飛行試験
キーワード
主題Scheme Other
主題 飛行データ解析
キーワード
主題Scheme Other
主題 空力特性
キーワード
主題Scheme Other
主題 空力係数
キーワード
主題Scheme Other
主題 縦トリム
キーワード
主題Scheme Other
主題 安定制御微係数
キーワード
主題Scheme Other
主題 エレボンヒンジモーメント係数
キーワード
主題Scheme Other
主題 表面圧力分布
キーワード
主題Scheme Other
主題 風洞試験
キーワード
主題Scheme Other
主題 CFD
キーワード
主題Scheme Other
主題 計算流体力学
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 HYFLEX
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 hypersonic flight experiment vehicle
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 hypersonic lifting flight
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 unmanned shuttle vehicle
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 flight test
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 flight data analysis
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 aerodynamic characteristic
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 aerodynamic force coefficient
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 longitudinal trim
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 stability control derivative
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 elevon hinge moment coefficient
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 surface pressure distribution
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 wind tunnel test
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 CFD
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 computational fluid dynamics
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
その他のタイトル(英)
その他のタイトル Aerodynamic characteristics of Hypersonic Flight Experiment (HYFLEX) vehicle
著者 航空宇宙技術研究所

× 航空宇宙技術研究所

航空宇宙技術研究所

Search repository
National Aerospace Laboratory

× National Aerospace Laboratory

en National Aerospace Laboratory

Search repository
著者所属
航空宇宙技術研究所 HYFLEX空力特性研究チーム
著者所属(英)
en
National Aerospace Laboratory HYFLEX Aerodynamic Characteristics Research Team
出版者
出版者 航空宇宙技術研究所
出版者(英)
出版者 National Aerospace Laboratory (NAL)
書誌情報 航空宇宙技術研究所報告
en : Technical Report of National Aerospace Laboratory

巻 1334, p. 1-95, 発行日 1997-12
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 極超音速飛行実験機(HYFLEX)は、我が国で初めての極超音速揚力飛行を行うことに成功した。この実験機は、無人宇宙往還機に必要な基礎技術を確立するために開発されたものである。本報告では、飛行データの解析により得られた主要な空力特性およびその予測結果との比較を示す。それらは、空力係数、縦トリウム特性、空力微係数、エレボンヒンジモーメント係数、表面圧力分布である。飛行結果と比較した予測値は、風洞試験やCFD(計算流体力学)計算に基づき設定されたものである。比較の目的は、設計の過程における不確定性の設定も含めて、予測法の妥当性を評価することにある。飛行結果は概ね予測値に一致したが、このことは今回使用した予測法が高迎角で飛行する再突入揚力体の設計に有効であることを示している。その一方で、軸力係数、エレボントリム舵角、RCS(ガスジェット姿勢制御システム)ガスジェット干渉について、飛行結果と予測値の間に差が見られたため、それらの原因も考察する。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The Hypersonic Flight Experiment (HYFLEX) vehicle successfully performed a hypersonic lifting flight. The vehicle was developed to establish the basic technologies necessary for an unmanned shuttle vehicle. In this report, the primary aerodynamic characteristics derived from analysis of the flight data are presented. They are aerodynamic force coefficients, longitudinal trim characteristics, stability and control derivatives, elevon hinge moment coefficient, and surface pressure distribution. The flight results are compared with the preflight predictions based on wind tunnel tests and CFD (Computational Fluid Dynamics) calculations. The purpose of the comparison is to evaluate the validity of the prediction methods including the development of aerodynamic uncertainties in the vehicle design process. The flight results agreed well with the predictions. This shows that the prediction methods are generally valid for the design of a lifting reentry vehicle with a high angle of attack. On the other hand, some differences between the flight results and the predictions were found in axial force coefficient, elevon trim deflection, and RCS (Reaction Control Subsystem) gas-jet interaction. The causes of these are also discussed in this report.
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0389-4010
資料番号
内容記述タイプ Other
内容記述 資料番号: AA0001262000
レポート番号
内容記述タイプ Other
内容記述 レポート番号: NAL TR-1334
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Ver.1 2023-06-20 19:17:20.177898
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