@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00040184, author = {神田, 淳 and 上田, 哲彦 and Kanda, Atsushi and Ueda, Tetsuhiko}, month = {Dec}, note = {日本で開発が進められている有翼宇宙往還機HOPE(H-2ロケット打上げ型有翼回収機)はチップフィン形態の非平面翼を有している。この全機模型を製作しロール自由度制御機構を有する特殊支持装置を組み合せ、航空宇宙技術研究所の遷音速風洞で逆対称モードフラッタ実験を行った。実験からいくつかのフラッタポイントが得られ、DPM(Doublet-Point Method)による非定常空気力を用いてフラッタ解析の結果と比較したところ、亜音速において良く一致し、超音速領域については音速を超えた領域でフラッタ速度が急に増加する結果が得られ、解析値は大きく安全側となった。マッハ数がさらに大きくなると両者はまた一致する傾向を示した。, The reentry winged space vehicle 'HOPE (H-2 Orbiting Plane)' project is proceeding. HOPE has a tip-fin wing which forms a non-planar wing. Anti-symmetric mode flutter experiments were conducted on a similar configuration model to HOPE by using the sting supporting system in which the rolling mode can be controlled in a transonic wind tunnel (NAL). Several flutter points have been obtained for a single model. The results of the experiments and those of the analysis by DPM (Doublet-Point Method) are compared. The comparison shows good agreement in the subsonic region. In the supersonic region, however, the experimental flutter speed rises considerably, making the analytical results conservative. It has a tendency to agree again as the Mach number increases., 資料番号: AA0001441000, レポート番号: NAL TR-1342}, title = {有翼宇宙往還機型全機模型の逆対称モードフラッタ}, year = {1997} }